مبعث
وحدت اسلامی از دیدگاه قرآن و احادیث
خداوند در قرآن مسلمانان را امت واحده خوانده است:
«إِنَّ هَٰذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ»(سوره انبیا، آیه 92)؛
و بی تردید این [اسلام] آیین [حقیقی] شماست در حالی که آیینی یگانه است و منم پروردگار شما پس مرا بپرستید.
خداوند در قرآن مؤمنان را برادر یکدیگر معرفی کرده است:
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ( سوره حجرات، آیه 10)
جز این نیست که همه مؤمنان با هم برادرند؛ بنابراین [در همه نزاع ها و اختلافات] میان برادرانتان صلح و آشتی برقرار کنید، و از خدا پروا نمایید که مورد رحمت قرار گیرید.
وحدت در ایران
وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ ۖ وَاصْبِرُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ (سوره انفال، آیه ٤٦)
و از خدا و پیامبرش فرمان برید، و با یکدیگر نزاع و اختلاف مکنید، که سست و بد دل می شوید، و قدرت و شوکتتان از میان می رود؛ و شکیبایی ورزید؛ زیرا خدا با شکیبایان است.
در جای دیگر قرآن کریم محور وحدت مسلمانان را توحید می داند، بدان امید که مسلمانان، رهنمودهای قرآن را همواره سرلوحه زندگی شان قرار داده، با تکیه بر مشترکات عقیدتی خویش، گام های مهمی را برای تحقق وحدت بردارند.
خداوند می فرماید:
وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ وَاذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَکُنْتُمْ عَلَیٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَکُمْ مِنْهَا ۗ کَذَٰلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ(سوره آل عمران، آیه 103
و همگی به ریسمان خدا [قرآن و اهل بیت (علیهم السلام)] چنگ زنید، و پراکنده و گروه گروه نشوید؛ و نعمت خدا را بر خود یاد کنید آن گاه که [پیش از بعثت پیامبر و نزول قرآن] با یکدیگر دشمن بودید، پس میان دل های شما پیوند و الفت برقرار کرد، در نتیجه به رحمت و لطف او با هم برادر شدید، و بر لب گودالی از آتش بودید، پس شما را از آن نجات داد؛ خدا این گونه، نشانه های [قدرت، لطف و رحمت] خود را برای شما روشن می سازد تا هدایت شوید.
امام صادق(ع) فرمود:
الْمُسلمُ اخُو المُسلِم لایَظلِمُهُ ولایَخْذُلُهُ و لایَخُونُهُ و یَحِقُّ عَلَی الْمُسلمینَ الاجتهاد فی التواصل والتعاون علی التعاطف ( بحارالانوار, ج 74 ص 166)
مسلمان برادر مسلمان است , به او ستم نمی کند و خواری او را روا نمی دارد, و بر مسلمانان است که در ایجاد پیوند و همکاری برای جلب محبّت با یکدیگر کوشش کنند.
هفته وحدت
بدون شک هفته وحدت و طرح این مسئله و ضرورت آن می تواند گام مهمی در راستای وحدت مسلمانان باشد. همه مسلمانان باید با حفظ اتحاد و انسجام خویش در برابر توطئه های دشمنان ایستادگی کنند و ائمه اطهار(ع) را الگوی خود قرار دهند.
امام موسی کاظم(ع) فرمود:
«چنان رفتار کنید که هر کس شما را ببیند بگوید:خدا رحمت کند جعفر بن محمد را که چه خوب یارانش را تربیت کرده است». ( وسائل الشیعه، ج8، ص430)
در جای دیگری می فرماید:«شما شیعیان موجب آبرومندی ما باشید، نه مایه آبرو ریزی ما».( شیخ صدوق، امالی، ص484)
به طور کلی برخی از اختلافات در مسائل مانع از وحدت مسلمانان در جهان اسلام نمی شود. هنگامی که دین اسلام مسلمانان را به تعامل و سازش با پیروان دیگر ادیان و مکاتب بشری سفارش می کند و توجه آنها را بر اساس این آیه به مشترکات معطوف می کند:
«قُل یا أَهلَ الکِتابِ تَعالَوا إِلیٰ کَلِمَةٍ سَواءٍ بَینَنا وَبَینَکُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشرِکَ بِهِ شَیئًا وَلا یَتَّخِذَ بَعضُنا بَعضًا أَربابًا مِن دونِ اللَّهِ ۚ فَإِن تَوَلَّوا فَقولُوا اشهَدوا بِأَنّا مُسلِمونَ؛(سوره آل عمران، آیه 64)
بگو:«ای اهل کتاب! بیایید به سوی سخنی که میان ما و شما یکسان است؛ که جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزی را همتای او قرار ندهیم؛ و بعضی از ما، بعضی دیگر را -غیر از خدای یگانه- به خدایی نپذیرد.» هرگاه (از این دعوت،) سرباز زنند، بگویید:«گواه باشید که ما مسلمانیم!». آیا مسلمانان نباید با توجه به مشترکات و کنار گذاردن اختلافات با یکدیگر با مسالمت و عدل رفتار کنند؟
با توجه به مطالب ذکر شده روشن است که اتحاد و وحدت میان مسلمانان مسئله ای مهم و ضروری است. البته ممکن است اهمیت این امر در شهر های مرکزی ایران و مناطق شیعه نشین محسوس نباشد، اما در مناطق مرزی ایران و شهرهایی که اهل سنت و شیعه در کنار یکدیگر زندگی می کنند و یا در صحنه بین المللی و مناسبات کشور های اسلامی اتحاد بین مسلمانان و پرهیز از اختلافات اهمیت بسیاری دارد.
امام خمینی فرمودند:
«امروز اختلاف بین ما تنها به نفع آن هایی است که نه به مذهب شیعه اعتقاد دارند و نه به مذهب حنفی و یا سایر فرق آن ها می خواهند نه این باشد نه آن راه را این طور می دانند که بین شما و ما اختلاف بیندازند». (صحیفه امام خمینی ؛ ج 13، ص 54)
نقش ملتها و اراده آنان در راهبرد انسجام اسلامی
امام خمینی(ره) وقتی سران دولت های اسلامی را در اتخاذ استراتژی وحدت طلبانه و دیپلماسی انسجام ناکارآمد و نااهل یافتند شیوه دعوت به انسجام را به روند «حرکت از پایین به بالا» تغییر دادند.
ایشان این بار ملت ها را مورد خطاب خویش قرار می دهند و میفرمایند:
«ملتها خودشان باید در فکر اسلام باشند، مایوسیم ما از سران اکثر قریب به اتفاق مسلمین، لکن ملت ها خودشان باید به فکر باشند و ازآن ها مایوس نیستیم.»(صحیفه نور، ج 18 ص 172)
?کانال های عطرکوثر
?سروش:
?آپارت:
?بله:
?ایتا:
?وبلاگ:
https://atrekowsar.kowsarblog.ir/
?لینک دونی: